Vyhľadať

Tipy k písmenu I

Rozvíjame emocionálnu inteligenciu:

Prečo je kocúrik bojazlivý? Žeby preto, lebo je malý? A možno vôbec nie je bojazlivý, možno sa len trošku zľakol. Kde všade sa môže kocúrik schovať? Ty si sa niekedy už niečoho zľakol? Je v poriadku, ak áno. Veď aj ja.

Trochu hry so slovíčkami 🙂 :
Spoznávame prvé synonymá, rozvíjame fantázia, humor a tvorivosť a myslenie napríklad diskusiami o nasledujúcich otázkach: 

Čo je špic a čo je hrot? Ak je špic špicatý, hrot je …?
Ceruzka má hrot alebo špic? A ak je zlomená, či nezastrúhaná? 🙂 A čo ihlan? Čo má spoločné s ihlou?

Gramatika bez poučiek 🍀
V texte písmena I si môžete pripomenúť výkričník. Gramatika sa dá krásne učiť deti v mladšom školskom veku, ba i v predškolskom, v spojení s jej praktickým použitím. Vieme, čo si pomyslel kocúrik, keď sa zľakol šijacieho stroja: Radšej ihneď zmizne! Dieťa intuitívne vycíti dôraz a význam tejto vety. Ukážeme mu, že ak chceme takúto napísanú vetu zvýrazniť, dáme na jej koniec výkričník. Dohodnutý a uznávaný medzinárodný znak. Možno sa bude pýtať, prečo práve takýto znak a nie iný. Odpoveď je vo vašom lingvistickom výskume alebo tvorivosti 🙂
Zopakujte si a ukážte v texte aj veľké písmená na začiatku viet a vlastných mien. Prečo je to tak, sme si hovorili v písmene E.

👂Cvičenia na rozvoj sluchovej anylýzy a syntézy podporujú koncentráciu, myslenie a sluchovú pamäť:
Sú dobrým základom aj pre učenie sa cudzieho jazyka.
Počúvaj slová IHLA a ÍHA. V čom sa líšia?
Vytlieskaj slová na slabiky.
Počúvaj slová: IHRISKO, IHNEĎ, IHLICE, HLINA, IHLA. Jedno je v niečom iné. V čom?
Vytlieskaj slová na slabiky. (Zopakujte ich deťom po jednom).
Trénovať môžete aj hláskovanie slov. Je to obtiažnejšie cvičenie. Postupujte vždy primerane k inidividuálnemu vývoju dieťaťa. Cvičenie berte ako hru. Ak dieťa nebaví, či je pre neho ešte náročné, nevyžadujte ho.
Pohrajte sa so zvukmi zvierat: Úloha pre deti: Napodobnite erdžanie koňa a somára.

🧠Zapojte logické myslenie a riešenie problému: Pýtajte sa detí, prečo ste vybrali práve tieto zvieratá?
Kvalite sluchu 👂 je dobré venovať pozornosť zvlášť u detí v prvom ročníku základnej školy. Možno tak odhaliť prípadnú príčinu nepozornosti pri čítaní i písaní a dieťaťu včas pomôcť.

Ďalšia inšpirácia k písmenu I s deťmi a pre deti :

👉Iste ste si všimli v ilustrácií aj dve zaujímavé obydlia. Rozprávajte sa o rozličných podmienkach, v akých žijú ich obyvatelia. Hľadajte informácie, porovnávajte. Iglu a típí. Výborná príležitosť ukázať deťom odlišnosti a učiť ich pritom rešpektu k nim. Zistite, aký je rozdiel medzi típí a vigvamom.
👉Iste ste si v ilustrácií všimli, aj to, že kocúrikovi svietia v tme oči. Zistite prečo. Hľadajte informácie v knihách, alebo na internete.
Povedzte si, kto je to ilustrátor. Pozrite si, kto navrhoval ilustrácie a kto ilustroval šlabikárovú knižku. Nakreslite si vlastné ilustrácie.
Nájdite na internete informáciu, kde sa na Slovensku koná najväčšia výstava ilustrácií a ako sa toto podujatie volá. Ak máte možnosť, choďte sa naň pozrieť. Je pekné 🙂
👉Nielen kreslením, aj šitím trénujete jemnú motoriku. Ušite, vyšite, či prišite čokoľvek, len nech to dáva deťom zmysel, prečo to robia. Napríklad odpadnutý gombík, nášivku, ozdobu, alebo niečo, čo využijete pri hre.
♥️Investujte do detí svoj čas. Táto investícia vám zaručene prinesie výnosy. Bonus sa ukrýva vo vete: Íha, to je šťastná chvíľa! Iniciatíve a invencii sa medze nekladú 🙂

Váš email sme si uložili

Budete informovaný hneď ako budú Samohláskové komunikačné kartičky​ dostupné

Sledovať dostupnosť

Samohláskové komunikačné kartičky

Buďte informovaný hneď ako budú dostupné