Vyhľadať

Písmeno L

Témou písmena L je – vidieť v deťoch vždy to dobré. Áno, kocúrik počmáral steny a rozhádzal detskú izbu. Ale nie naschvál, či napriek. Chcel urobiť Amálke radosť. Tak, ako vedel. Dobrý úmysel detí nedopadne vždy dobre. Dôležité je, aby sme ich pochopili, vypočuli. Aby ich aj naďalej tešilo robiť druhým radosť a postupne sa pritom učiť zodpovednosti za svoje činy.

  • Motivácia – rozhovor, vtiahnutie do deja, spojenie s vlastnou skúsenosťou detí.

V rozhovore o tom, čo urobil Emanuel, povzbudzujme deti k vlastnému vyjadreniu názorov. Neposudzujme a neodsudzujme. Učme ich empatii, láskavosti a zodpovednosti.

  • S textom a ilustráciou pracujeme podobne ako v predošlých písmenách. Deti čítajú farebné písmená, slabiky a už aj slovo.
  • Môžeme zakryť obrázok a necháme deti hovoriť, čo si z neho zapamätali:

Aké zvieratá sú nakreslené na stene? Ktoré sú najkreslené najbližšie ku kobercu, ktoré sú nakreslené najvyššie na stene? Ktoré sú v prostriedku?

  • Zásoba slov, podstatných mien, so začiatočným písmenom L:

Lenka
líška, lev, los, leopard, lamy, lastovičla, lienky, lane, labuť
listy, lampa, lanovka, lietadlo, lano, lízanka, lampa, lopatka, lep, lentilky, loď, lupa, lopatka, lyžica, lopty, lego.

Podstatné mená obsahujúce písmeno L, nie na začiatku slova:
Emanuel, Amálka, stôl, podkolienky, hrable,

Ak som nevypísala všetky, deti ich iste nájdu 🙂

  • Text a ilustrácia písmena L sú výborné na orientáciu, všímavosť a tréning predložiek.

Prečítajte deťom alebo s deťmi text a pýtajte sa:
Kam vysypal kocúrik Emanuel lentilky?
Kam zavesil podkolienky?
Kam zapichol lízanku?
Kam vložil lopatku a hrable?
Kam vsunul lupu a lyžicu?
Odkiaľ vyhádzal lopty a lego?
… atď.

  • Trénovať môžeme aj slovesá.

– vysypal, vyskočil, zavesil, zapichol, vložil, vsunul, vopchal, strčil, polepil, vyhádzal, pokreslil. Prváci a druháci nemusia poznať slovné druhy, ale môžu sa ich učiť všímať si ich v texte.

  • Ilustrácia písmena L ponúka množstvo úloh na sčitovanie, odhad a porovnávanie.
  • Príklady aplikačných úloh k šlabikárovej dvojstrane M L

Povedz, čo ti pripomenulo písmeno M v knižke? (brána múzea)

Pomenuj zvieratá na obrázku M.

Prečítaj slabiky.

Povedz, ktoré zviera méka a ktoré múka.

Všimni si lastovičku a lienku. Kde v knižke si ich už videl? Všimni si, že sa v niečom zmenili od predošlého obrázku. Povedz, čo je na nich iné.

Čítaj slabiky a slová.

Nájdi súvislosť medzi lentilkovými slabikami a slabikami na lienkach (farba).

Dúfam, že som vás inšpirovala, nie vyčerpala 🙂 Ešte pripomienka okamžitej spätnej väzby, záverečnej reflexie a ocenenia.

P.S. Všimli ste si lane na lane? 🙂

Váš email sme si uložili

Budete informovaný hneď ako budú Samohláskové komunikačné kartičky​ dostupné

Sledovať dostupnosť

Samohláskové komunikačné kartičky

Buďte informovaný hneď ako budú dostupné