Zaujíma vás, čo by vaše dieťa malo vedieť zo slovenčiny a matematiky v prvom, druhom, treťom a štvrtom ročníku základnej školy?
Viete, čo sú vzdelávacie štandardy a prečo sú v platnosti doterajšie aj upravené?
Aby mohli žiaci pokračovať vo vzdelávaní v nadväzujúcej časti vzdelávacieho programu, alebo aby im mohol byť priznaný stupeň vzdelania mali by si osvojiť určité, dané vedomosti, zručnosti a schopnosti – vzdelávacie štandardy.
V súčasnosti sú v platnosti vzdelávacie štandardy vyučovacích predmetov Štátneho vzdelávacieho programu schválené v roku 2015. Tie sú stanovené pre každý ročník zvlášť. Ale keďže školské vyučovanie bolo v minulom školskom roku mimoriadne prerušené, boli s platnosťou od 1. 9. 2020 vzdelávacie štandardy upravené súhrnne pre 1.- 3. ročník, nie pre každý ročník zvlášť.
Škola má možnosť si pre každú vzdelávaciu oblasť jednotlivo vybrať, či bude postupovať podľa doterajších štandardov, alebo podľa upravených. Tieto upravené vzdelávacie štandardy je možné využiť na vzdelávanie žiakov, ktorí boli žiakmi 1. a 2. ročníka ZŠ v školskom roku 2019/2020 a to až do ukončenia 3. ročníka.
Vybrali sme pre vás vzdelávacie štandardy dvoch hlavných vyučovacích predmetov. Upravené štandardy sme tu sprehľadnili a na doterajšie uvádzame v závere článku príslušný zdroj, z ktorého môžete čerpať podrobné informácie.
SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA
Upravené výkonové a obsahové štandardy pre 1. – 3. ročník
Čo by mal žiak na konci tretieho ročníka vedieť
MATEMATIKA A PRÁCA S INFORMÁCIAMI
Upravené výkonové a obsahové štandardy pre 1. – 3. ročník
Čo by mal žiak na konci tretieho ročníka vedieť
I. Čísla, premenná a počtové výkony s číslami:
* použiť prirodzené čísla na modelovanie reálnych situácií
* prečítať, zapísať, usporiadať a porovnať prirodzené čísla do 10 000, urobiť rozklad čísla, zaokrúhliť čísla
* orientovať sa v číselnom rade, na číselnej osi
* sčítať a odčítať prirodzené čísla do 1 000 spamäti aj písomne
* násobiť a deliť v obore násobilky spamäti
* riešiť a tvoriť jednoduché a zložené slovné úlohy, aj z oblasti finančnej gramotnosti; riešiť nepriamo sformulované úlohy.
Obsahom učiva sú: prirodzené čísla do 10 000, počtové operácie a ich vlastnosti (komutatívnosť, asociatívnosť), úvod do desatinných čísel (eurá a centy) a zlomkov.
II. Vzťahy, funkcie, tabuľky, diagramy:
* identifikovať riadok a stĺpec v tabuľke, orientovať sa a doplniť tabuľku, stĺpcový graf
* využiť informácie z grafu/tabuľky na riešenie úloh
* doplniť chýbajúce číslo/znak/symbol do postupnosti
* orientovať sa v čase, urobiť prevody medzi ručičkovými a digitálnymi hodinami, premieňať jednotky času
Obsahom učiva sú: postupnosti čísel (vzostupný, zostupný číselný rad), čas, jednotky času.
III. Geometria a meranie:
* rozlíšiť, pomenovať, vymodelovať a opísať základné rovinné a priestorové útvary, identifikovať ich reprezentáciu v reálnom svete
* porovnať veľkosť útvarov, merať a odhadovať dĺžku
* orientovať sa v štvorcovej sieti (labyrinte, bludisku)
* zobrazovať zhodné útvary v štvorcovej sieti, zväčšovať/zmenšovať útvary v štvorcovej sieti
* postaviť stavbu z kociek na základe plánu a opačne
* rysovať geometrické útvary v štvorcovej sieti
Obsahom učiva sú:
* bod, priamka, polpriamka, úsečka, čiara, kruh, štvorec, obdĺžnik, trojuholník
* priestorové telesá – kocka, valec, guľa
* jednotky dĺžky – štandardné: milimeter (mm), centimeter (cm), decimeter(dm), meter (m), kilometer (km), neštandardné (napr. odvodené z častí ľudského tela)
* štvorcová sieť – úvod do osovej súmernosti, posúvania a podobnosti (zmenšovanie a zväčšovanie)
* stavby z kociek
IV. Kombinatorika, pravdepodobnosť, štatistika
* triediť predmety podľa danej vlastnosti
* zbierať údaje a zaznamenať ich rôznymi spôsobmi
* vymodelovať, znázorniť a riešiť úlohy s kombinatorickou motiváciou.
Obsahom učiva je: práca s tabuľkami a kombinatorika – slovné úlohy riešené modelovaním.
V. Logika, dôvodenie, dôkazy
* riešiť úlohy a problémy, ktorých riešenie je nezávislé od obvyklých postupov a algoritmov
* rozhodnúť o pravdivosti/nepravdivosti tvrdenia, sformulovať pravdivé/nepravdivé tvrdenie
Obsahom učiva sú nepriamo sformulované úlohy, sudoku, magický štvorec. Výroky.
Doterajšie platné vzdelávacie štandardy zvlášť pre každý ročník na prvom stupni ZŠ:
SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA
kliknite tu
MATEMATIKA A PRÁCA S INFORMÁCIAMI
kliknite tu
INFORMATIKA
Vzdelávanie žiakov prvého a druhého ročníka v predmete informatika nebolo v školskom roku 2019/2020 mimoriadnou situáciou dotknuté z dôvodu, že vyučovanie predmetu informatika sa začína až v 3. ročníku základnej školy. Vzdelávacie štandardy pre tento vyučovací predmet sú spoločné pre tretí a štvrtý ročník a stanovujú, čo má žiak vedieť po absolvovaní štvrtého ročníka základnej školy.
Čo má žiak na konci na konci 4. ročníka základnej školy vedieť/dokázať kliknite tu
Na poskytovanie tých najlepších služieb pre Vás používame technológie, ako sú súbory cookie a ďalšie technológie. Tu si ich môžete vybrať alebo odmietnuť. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť funkčnosť stránky.
Budete informovaný hneď ako budú Samohláskové komunikačné kartičky dostupné
Buďte informovaný hneď ako budú dostupné