Vyhľadať

Inšpirácia k písmenu O

V štvrtom písmene je nový deň. Včera večer starká pomohla nájsť Amálke kocúrika a dnes spolu pečú tortu pre maminu. Aj keď by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že mama Oľga na dvojstrane nefiguruje, nie je tomu tak. Jej prítomnosť je zosobnená vo vzrušení a radosti, s akou jej Amálka so starkou chystajú prekvapenie k narodeninám. Mama Oľga sa na ne usmieva z fotografie na stene.

Rozvíjame komunikačné zručnosti a emocionálnu inteligenciu
Začíname opäť rozhovorom o ilustrácií. Čo sa na ňom deje, čo si deti všimli, čo ich zaujalo. Rozvíjame komunikačné zručnosti. Deti často zareagujú: ” Aj my doma, alebo ja som tiež …” Nechajte ich vyrozprávať sa. Je pre ne dôležité zdieľať svoje skúsenosti, zážitky a porovnávať ich so zážitkami rovesníkov aj s tým, čo vidia na obrázku. Venujte im plnú pozornosť, počúvajte ich. Pomenujte, čo robíte. Pokojne a chápavo povedzte : Počúvam ťa. Nech sa páči, hovor. Deťom, ktoré majú s vyjadrovaním ťažkosti, dodáte sebadôveru. Urečnené deti tým učíte počúvať a rešpektovať iných. Osobným príkladom prirodzene učíme deti sústrediť sa na hovoriaceho, pozorne vnímať. Čo je ako vieme, predpoklad zdravých vzťahov. A samozrejme základ učenia.

V každom písmene nájdeme životnú zručnosť, ktorú môžeme u deti pomocou textu a ilustrácie podporiť. Najlepšie je, ak si ju nájdete sami, podľa toho, čo potrebujete u konkrétneho dieťaťa rozvíjať. My sme sa v písmene O sústredili na spoluprácu. Amálka so starkou tvoria síce len dvojčlenný tím, ale, aj to stačí na to, aby sa Amálka učila spolupracovať. Vedieť pracovať v tíme je jedna z dôležitých zručností pre budúcnosť, do ktorej dieťa vyrastá. Preto jej venujeme pozornosť.
Jednoduchú, ale zábavnú tímovú spoluprácu môžete trénovať aj tu, na dvojstrane písmena O. Po predchádzajúcom oboznámení sa s textom a ilustráciou, sa zahrajte: Čítajte slová, čo hovorí oblak, že by si dal. Prečítate slovo – dieťa ukáže, kde sa v ilustrácií vec nachádza. Čítate : slovo, ukáže vec, slovo – vec. Postupne zrýchľujte tempo čítania, dieťa má s vami držať krok v ukazovaní vecí na obrázku. Čítajte slová v rôznom poradí. Trénujete pohotovosť, orientáciu. Dôležité je, aby ste tempo hry vždy prispôsobili schopnostiam dieťaťa. Podmienkou je, aby sa dieťa cítilo dobre a sebaisto.. Neskúšate ho, pomáhate mu rozvíjať sa.

Trénujeme pamäť, všímavosť a pozornosť
Nájdi a vymenuj všetky veci začínajúce na písmeno O. Zavri knižku a povedz, čo si si zapamätal.
Prečítajte z textu slová, čo by oblak rád ochutnal. Úloha: Vymenuj jedlá v poradí, v akom si ich počul. Opäť je to hra. Nie skúšanie. Nehovorte o chybách a omyloch, povzbudzujte. Trénujte, pokiaľ to dieťa baví. Nechajte ho samé si určiť, akú svoju hranicu chce prekonať. Niektoré bude možno chcieť vymenovať veci aj v poradí od konca. alebo vymyslí niečo iné. Podporte ho a tešte sa spolu s ním, čo dokáže.Písmeno O je ďalšia skvelá samohláska.. Rovnaký tvar má malé i veľké o. Obe sú občas ozdobené dĺžňom. Opäť hovoríme o samohláskach a precvičíme si ich vyslovovanie tak, ako v predošlých samohláskach. Pery a jazyk nemajú žiadnu prácu, z hrdla vychádza zvuk, hlások sám – samohláska.

Úlohy na orientáciu v texte
Prečítaj najprv všetky veľké písmená O, potom malé písmená o. Na prvý pohľad odhadni, ktorých je v texte menej. Nájdi v poslednom riadku dve rovnaké slová.
S riadkami i slovami sme už pracovali predtým.
Nájdi v texte veľké tlačené Ó.

Trénujeme fantáziu a tvorivosť
Povedz, čo vyjadruje veta – Ó keby mi tak orol snáď, doniesol kúsok ochutnať. Mali by ste s deťmi spoločne prísť na to, že oblak vyjadril svoju túžbu, svoje želanie. Opäť sa zahrajte : Hovorte Ó, keby …. a doplňte, čo …. Vedieme deti k tomu, aby si uvedomili emocionálny význam písmena Ó v týchto slovných spojeniach. Dávame tým základy priamej reči v čítaní.

Trénujeme koordináciu a myslenie
Každú hlásku sme doteraz spojili s trochu iným pohybom. Zapájame viacej zručností. Ak treba, pokyny zjednodušte. Hovorte deťom po jednomslová z textu. Dodržte primeraný čas medzi slovami. Inštrukcie deťom:
Ak počuješ o na začiatku slova, vyskoč a trikrát tleskni.
Ak počuješ o v prostriedku slova, zdvihni hore ľavú ruku.
Ak počuješ o na konci slova, dotkni sa pravou rukou prstov ľavej nohy.
Ak počuješ v slove o viackrát, vymysli si vlastný pohyb.

To, že deti písmená poznajú, neznamená, že ich budú vedieť aj automaticky spájať do slov a ľahko čítať s porozumením. Mnohé deti určite áno. Ale viacerým deťom treba i pomôcť. Vytvoriť na to predpoklady. Preto aj deťom známe písmená učíme pamätať si, rozoznávať ich a utvrdzovať rôznymi spôsobmi. Učíme ich uvedomovať si skladbu slov. Zvyšujeme tým šancu zachytiť včas prípadnú poruchu učenia a predísť trápeniu dieťaťa. Každému dieťaťu má čítanie prinášať radosť.

Váš email sme si uložili

Budete informovaný hneď ako budú Samohláskové komunikačné kartičky​ dostupné

Sledovať dostupnosť

Samohláskové komunikačné kartičky

Buďte informovaný hneď ako budú dostupné